skyddadjuren

Direktlänk till inlägg 11 maj 2012

Näta in era balkonger- för kattens skull!

Av skyddadjuren - 11 maj 2012 22:12

Hejsan!

Vill först passa på att tacka för alla kommentarer jag fått om mitt inlägg om avlivning av katter under 14 dagar!

Fast att inte alla tycker som jag alltid så är det ändå bra att ni kommenterar, jag tycker om att höra andras åsikter! :)

Och ni som har kommit med anledningar till varför lagen antagligen finns- tack! Jag håller ändå inte med om att lagen borde vara som den är pga det jag svarat er (borde vara en MASSA tillägg på den om jag skulle ens tycka att den var lite okej..) men jag förstår bättre hur folk tänker med nyttan av en sådan lag. 


Men nu över till det som jag tänkt skriva om i detta inlägg. Näta in era balkonger och ha nät eller annat skydd för fönster om ni ska ha dem öppna! Varje dag rymmer det en hel drös med katter som bara är vana vid att vara inne och eftersom de inte är vana vid att vara ute så är det en otroligt farlig värld de hamnar i direkt de kommer utanför lägenheten.

Just nu på våren och sommaren är det extra vanligt att katter kommer bort, deras hormoner vill ut! Att de inte klarar sig ute tänker inte katten på, den följer bara sina instinkter. 


  


Varje dag är det även många katter som faller ner från balkonger och skadar sig- bryter ben, skadar inre organ eller dör direkt.

Så näta in balkonger och håll fönster spärrade eller försatta med något!

Det är faktiskt till och med lag på att ha balkongen innätad om den är över 5 meter upp, visste ni det?

Men även om den ligger lägre ner så tycker jag man ska näta in, två eller tre meter kan göra ganska stor skada det med även för en katt om det vill sig illa.


Så gör som nedan, så kan katten ända få vistas på balkongen, men utan att riskera att skada sig!



 
 
Paula

Paula

12 maj 2012 18:27

Hejsan, min katt var borta i ett halvår!! Sen när hon kom tillbaka så hade hon typ brutit ena baktassen så vi fick åka till djursjukhuset i Gbg.

http://Katten var b......

skyddadjuren

12 maj 2012 18:32

Usch ja det är tragiskt att sånt händer. Men vad bra att hon iaf kom tillbaka! Hur klarade hon sig sen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skyddadjuren - 12 maj 2012 10:13

Såg precis en annons på blocket. Finns tydligen de som hyr ut kaniner till familjer och sedan har man möjlighet att köpa den om man vill. Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag att det är en utmärkt idé. Alldeles för många som köper en kanon ...

Av skyddadjuren - 10 maj 2012 13:28


Visste ni att det i sverige är helt lagligt att avliva en valp eller kattunge genom slag mot huvudet, sålänge djuret är under 14 dagar gammalt? Hur tänkte jordbruksverket när de skrev en sådan lag...? Varför är det tillåtet på en valp under 14 ...

Av skyddadjuren - 9 maj 2012 22:58

    Att utföra tester på djur inom kosmetika och hudvårdsindustrin har varit standard sedan 1970 talet. Man började med deta för att testa om en produkt eller en ingrediens kunde ge upphov till någon form av skada eller irritation av användaren. ...

Av skyddadjuren - 9 maj 2012 22:11


Hejsan! Välkomna till min nya blogg! Som ni kanske har förstått kommer denna blogg att handla om djurskyddsfrågor i första hand. Det är något som är mig väldigt armt om hjärtat och som jag hoppas ha som heltidssysselsättning i framtiden.   ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards